· 

Hoe het begon en verder ging...

Geerweg nabij Bleskensgraaf
De foto die bij mij voor een wending in mijn fotografie zorgde

Het is maar hoe je hebt bekijkt, maar zo heel lang ben ik nog niet met fotografie bezig. Dit is ongeveer 12 jaar geleden begonnen. Ik was wat bezig met mijn eerste digitale Sony camera (A100) en was random aan het fotograferen. Ik had geen plan, had geen voorkeur en lette niet op de technische kanten van fotografie. Als ik zin had, ging ik op pad… midden op de dag bij hard licht en soms ook tijdens de momenten van zonsopkomst en zonsondergang. Al had die laatste mijn voorkeur vanwege het vroege tijdstip om uit bed te komen als je een zonsopkomst wil fotograferen. Soms zaten er leuke platen tussen, andere waren niet om aan te gluren. Zo ben ik ongeveer 4 jaar bezig geweest. Totdat ik deze foto maakte…

 

Deze foto is gemaakt aan de Geerweg nabij Bleskensgraaf. Deze foto betekende voor mij een verandering in mijn fotografie. Deze foto zorgde ervoor dat ik definitief koos voor landschapsfotografie (avond- en nachtfotografie daarbij aansluitend). Ook zorgde het ervoor dat ik voor de warme momenten ging kiezen; de zonsopkomsten en zonsondergangen. Ik ging filter kopen om de foto’s meer in balans te brengen. Tevens ging ik investeren in betere apparatuur. Ik bemerkte dat de kwaliteit in mijn foto’s toenam. 

Mijn meest actuele foto: Golden Evening bij UNESCO Werelderfgoed Kinderdijk
Mijn meest actuele foto: Golden Evening bij UNESCO Werelderfgoed Kinderdijk

Inmiddels 12 jaar later is landschapsfotografie nog steeds mijn passie; zelfs (of misschien wel júist) tijdens de zonsopkomsten. Al het geleerde van de achterliggende jaar, wat ik tot mij nam door te lezen, tutorials te bekijken, werk van andere fotografen te bekijken, etc, breng ik inmiddels over tijdens diverse workshops en lezingen. Ook komend jaar staan weer diverse leuke activiteiten op de planning: een samenwerking met UNESCO Werelderfgoed Kinderdijk, iets met Focus Magazine, diverse workshops met De Rooij Fotografie en wie weet wat er nog meer op mijn pad komt. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

FOTO VAN DE MAAND

Foto van de maand: mei 2023
Nat weiland

WIE BEN IK?

Mijn naam is Jan Koppelaar (1984) en ben vanaf 2011 een enthousiast hobbyfotograaf. In 1999 kreeg ik mijn eerste analoge spiegelreflexcamera. Vanaf 2011 ben ik steeds serieuzer mijn hobby aan het uitoefenen. Ik ben een autodidact. Dat wil zeggen dat ik de techniek mezelf heb aangeleerd door veel naar foto's van anderen te kijken, maar ook door veel foto's te maken.

Ik woon in de Alblasserwaard. Een ....

FOTO VAN HET JAAR 2022

klik voor grotere foto!
Een deken van mist